النتائج 1 إلى 8 من 8
  1. #1
    تاريخ التسجيل
    Dec 2004
    المشاركات
    2
    الجنس

    تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر

    لمعالجة أسرع ...

    مدة المعالجة التقويمية تتراوح عادة بين السنتين الى الثلات سنوات بناءً على العمر و صعوبة الحالة.

    لقد تم تطوير تقنية جراحية جديدة تجرى على العظم السنخي (العظم الداعم للأسنان) عند الرغبة بتسريع حركة الأسنان .

    تقوم هذه العملية بتقليص مدة المعالجة إلى الثلث , فتصبح بحدود 7 - 9 أشهر.

    هذه التقنية تصلح فقط لنسبة معينة من المرضى .

    اذا كنت مهتماً بهذه الطريقة الجديدة في المعالجة اسألني عنها عندما تزرني في العيادة .

    لمزيد من المعلومات يمكنك زيارة موقع الفريق الطبي الذي طوٌرهذه التقنية والذي حصلت على تدريبي عنده على الموقع التالى

    www.wilckodontics.com

    هذا الكلام نسخته لكم من موقع
    الدكتور محمد ياسر عبدالغني الطباع

    إختصاصي في تقويم الأسنان والفكين

    بمجمع اورنس الطبي
    http://www.arabicsmile.com/index.html

    سؤالي ياليت اي احد من الاخوه او الاخوات يفيدنا عن هذه الطريقه وكيف تتم


    وهل هي آمنه ومن هم النسبه المعينه بالمرضى



    وكيف يتم تقويم الاسنان ب 7 الى 9 اشهر بدال سنتين او ثلاث

    ووين موقع مجمع اورنس الطبي لان مو مكتوب العنوان بالموقع



  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Aug 2004
    المشاركات
    1,441
    الجنس
    ذكر

    مشاركة: تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر



    مرحباااا غيوض


    وبالنسبة لموضوعك

    يعني دعاية عيني عينك db5

    لكن دكتور عبدالجبار يستاهل خاصة انه دكتوري في العيادات


    طيب اسمحي اختي ابي افيدك بحكم معرفتي ( القليلة ) في مجال التقويم

    بالنسبة لمدة التقويم اللي يحددها غالبا هو حالة المريض فهي تختلف من مريض لمريض

    ووضع تراكب الاسنان عنده بمعنى

    هاالصورة تختلف عن الصورة اللي بعدهااا



    هذي طريقة وخطة العلاج تختلف وبطبيعة الحال مدة ووقت العلاج يختلف عن الحالة التالية



    وتختلف عن هذي ايضااا







    طبعا قد يكون هناك طريقة اسرع في العلاج نعم من الممكن وخاصة ان التقويم تطور بشكل كبير جدا

    ولكن ان تحدد المدة اعتقد حتى نفس الدكتور صعب يحدهاا بهالمده الزمنية ... ولكن قد تكون هناك طريقة معينة جديدة اجهلها والله اعلم .. خاصة ان طب الاسنان في تطور مستمر


    وبالسنبة للدكتور الدكتور محمد ياسر عبدالغني الطباع اعتقد اني سمعت عنه وعيادات اورانس عموما تتميز بمجموعة جيدة من الدكاترة واعضاء هيئة التدريس بقيادة الدكتور طارق عبدالجبار وتعتبر عيادته من اقوى العيادات في الرياض والطاقم اللي معه ممتازين

    ولعل اذا اراد ربي انه نجيبه هنا نسوي معه لقاء في الموقع


    وعيادات اورانس تقع في طريق العروبة قريبة من عيادات الشبلان



    ولكم
    خالص التحية

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Dec 2004
    المشاركات
    2
    الجنس

    مشاركة: تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر

    مشكور اخوي د.شقراوي على الرد والتوضيح


    بس سؤالي هذي تقنية جديده تقلص مدة المعالجه الى الثلث من المده الطبيعيه الي هي سنتين او ثلاث

    فهل عندك فكره عنها وهل هي آمنه ومجربه


    وشكرا لك

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Aug 2004
    المشاركات
    1,441
    الجنس
    ذكر

    مشاركة: تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر

    اختي الكريمة مرحبا مرة اخرى


    والمعذرة على التأخر في الرد


    بالنسبة لطريقة العلاج ( ان كانت جديدة ) فانا ليس عندي خلفية كاملة عنها

    ولعل ان شااء الله الايام القادمة استفسر عنها او اسئل الدكتور نفسه عنها وارد لك خبر


    لك التحية

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المشاركات
    39
    الجنس
    أنثى

    رد: تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر

    يسويها الدكتور عادل الهدلق بالرياض

    وامممممممممم كثير اطباء بس اتذكر منهم عادل

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المشاركات
    17
    الجنس
    أنثى

    رد: تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر

    كتبت عن هذا الموضوع بمدونتي منقول من مقالة بجريدة الشرق الأوسط للدكتور علي حبيب - جامعة الملك عبد العزيز - جدة
    ^_^

    تفضلي

    (
    Accelarated Osteogenic Orthodontics)
    التقويم السريع أو تقنية Wilckodontics


    أهم مساوئ علاج تقويم الأسنان تتمثل في فترة العلاج الطويلة والتي تمتد أحيانا الى ثلاث سنوات أو أكثر.. الآن وفي ظل التطور الحاصل في جميع المجالات أبى علماء التقويم الا أن يلحقوا بالركب ويلبوا طلبات الجمهور فقد تمكن الأخوان ويلكو، وهما د. تومس ولكو استشاري أمراض اللثة ود. وليام ولكو استشاري تقويم الأسنان، من ايجاد طريقة جراحية تسرع من حركة الأسنان. وهذه الطريقة هي ما تسمى حركة الأسنان المسرعة باستخدام تقشير العظم أو تخريم العظم.

    تتلخص هذه الطريقة في اجراء عملية لثة بسيطة قبل البدء في تقويم الأسنان، حيث يقوم أخصائي اللثة بفتح اللثة بعد اعطاء المريض بنجا موضعيا ومن ثم يقوم بتخريم العظم السنخي المحيط بالاسنان، وذلك بعمل أخاديد على طول العظم اما على السطح الخارجي للعظم فقط أو على السطح الخارجي والسطح اللساني (المواجه للسان). ومن ثم اعادة اللثة الى مكانها وتثبيتها بالخياطة. وفي بعض الأحيان يوضع عظم صناعي على العظم المقشر على شكل مسحوق (بودرة). وبعد ذلك بأسبوعين يقوم طبيب التقويم بتركيب تقويم الأسنان والبدء في حركتها. وقد وجد العلماء ان هذه الطريقة تمكن طبيب التقويم من تنشيط الجهاز بمعدل أسرع من الطريقة التقليدية وذلك لزيادة سرعة حركة الأسنان المتوقعة باستخدام نفس قوة الشد أو أقل في بعض الأحيان. والفترة المتوقعة لكثير من الحالات تتراوح بين الستة شهور الى العشرة شهور بدلا من الفترة التقليدية والتي قد تمتد الى ثلاث سنوات أو أكثر. وهذه الطريقة مناسبة جدا للكبار والذين لديهم مسؤوليات اجتماعية يصعب معها الابقاء على تقويم الأسنان في أفواههم لفترات طويلة مثل من هم في الوسط الفني والاعلام ورجال الأعمال وغيرهم.

    وجد الأخوان ويلكو ان التقليل من كثافة العظم عن طريق عملية التقشير يسرع من حركة الأسنان كون العظم المحيط سيكون أقل مقاومة للحركة. وفي نفس الوقت فقد استفادا من مبدأ قديم معروف لدى أطباء العظام وهو ان تعرض العظم الى أي اصابة ينشط ذلك العظم لعلاج نفسه بطريقة سريعة تتناسب وقوة الاصابة. فعملية التقشير هي نوع من أنواع الاصابة المفتعلة للعظم المحيط بالأسنان وبالتالي فان التوقع هو ان يكون ذلك العظم نشيطا لفترة ما بعد العملية، ممكنا الأسنان بالحركة بفضل النشاط غير الطبيعي في خلاياه.
    وجد الأخوان ويلكو ان التقليل من كثافة العظم عن طريق عملية التقشير يسرع من حركة الأسنان كون العظم المحيط سيكون أقل مقاومة للحركة. وفي نفس الوقت فقد استفادا من مبدأ قديم معروف لدى أطباء العظام وهو ان تعرض العظم الى أي اصابة ينشط ذلك العظم لعلاج نفسه بطريقة سريعة تتناسب وقوة الاصابة. فعملية التقشير هي نوع من أنواع الاصابة المفتعلة للعظم المحيط بالأسنان وبالتالي فان التوقع هو ان يكون ذلك العظم نشيطا لفترة ما بعد العملية، ممكنا الأسنان بالحركة بفضل النشاط غير الطبيعي في خلاياه.

    لهذه التقنية فوائد أخرى غير تسريع حركة الاسنان فمن هذه الفوائد :

    1. توسيع الفك:
    هناك بعض التشوهات الفكية والتي يعجز فيها تقويم الأسنان من علاجها بسرعة ودون تدخل جراحي ومنها ضيق الفكين وخاصة العلوي. ففي الكبار يحتاج التوسيع الى اجراء فصل الفك العلوي وتوسيعه جراحيا وذلك بإجراء عملية تحتاج الى تنويم كامل والتي يهرب منها الكثير من المرضى.

    وتكمن المشكلة في أن توسيع الفك بالتقويم فقط، قد يخرج جذور الأسنان من العظم المحيط بها مسببا مشاكل في اللثة المحيطة مثل انحسار اللثة. أضف الى ذلك أن التوسيع بالتقويم فقط، خاصة في حالات الضيق الشديد قد يوسع التيجان مبقيا على الجذور في مكانها وبالتالي يقلل من نجاح عملية التوسيع على المدى الطويل، حيث ان الاسنان تحاول بأسرع وقت ممكن الرجوع الى حالها السابق خاصة بعد فك جهاز التقويم. وباستخدام طريقة ويلكو فإن التوسيع أصبح الآن أكثر نجاحا في كثير من الحالات، حيث يقوم جراح اللثة بفتحها وكشف العظم السنخي من الجهتين في أغلب الأحوال ومن ثم يقوم بتخريم العظم ووضع بودرة العظم الصناعي ومن ثم اعادة اللثة الى وضعها الطبيعي. ومن ثم يقوم طبيب التقويم بالتوسيع بعد أسبوعين الى ثلاثة أسابيع. ان من أهم محاسن هذه الطريقة أيضا هو التخلص من استخدام اجهزة توسيع الفك الصعبة والتي توضع في سقف الفم مسببة الكثير من التقرحات اللسانية هذا بالاضافة الى التلعثم أثناء الكلام.
    ويمكن بعملية التقشير استخدام أجهزة توسيع أصغر حجما والاكتفاء أحيانا بالتوسيع عن طريق تقويم الأسنان الاعتيادي دون موسعات توضع في سقف الفم.

    2. الاسنان المنطمرة:
    ان من ضمن التشوهات السنية أيضا التي تحتاج الى وقت طويل لعلاجها هي الأسنان المدفونة أو المنطمرة والتي تحتاج الى عملية جراحية لكشفها ومن ثم وضع تقويم أسنان عليها وبعد ذلك سحبها بتقويم الأسنان. ان ذلك يتطلب وقتا طويلا قد يصل الى عشرة شهور أو أكثر وأحيانا لا يتحرك ذلك السن. فالناب المنطمر مزاجي لا يمكن التنبؤ باستجابته والتي تختلف من شخص الى آخر. والناب كسول جدا لا يقرأ كتب التقويم وبالتالي لا يتحرك حسب ما هو مدون فيها. وقد أثبتت الدراسات السريرية ان تقشير العظم المحيط بالأسنان المنطمرة يساعد على سرعة بزوغها واستجابتها للعلاج بنسبة نجاح كبيرة.

    مساوئ الطريقة ومضاعفاتها :

    ان أهم مساوئ هذه الطريقة ولكونها تحتاج الى تدخل جراحي والذي يعتبره البعض معضلة كبيرة على الرغم من أنها عملية صغيرة جدا يقوم بها اخصائي اللثة ببنج موضعي وفي عيادة الأسنان. وكونها عملية جراحية فمن المتوقع ان تصاحب بتورم في الوجه والفم لمدة أسبوع بعد العملية. أضف الى ذلك القليل من الآلام التي يمكن التغلب عليها بقليل من المسكنات. ولكن أهم المضاعفات الممكنة هي انحسار اللثة والذي قد يحصل نتيجة سوء التشخيص وعدم تمكن الطبيب من اجراء العملية ولذلك فان اختيار الطبيب المتمكن والخبير في هذا المجال أمر ضروري جدا.
    وهذه الطريقة لا تناسب الجميع، فإصابة المريض ببعض الأمراض مثل السكري وهشاشة العظام تقلل من فرص نجاح هذه الطريقة.
    الدكاترة اللي اعرفهم يعملوها

    الدكتور عادل الهدلق بالتعاون مع الدكتور خالد الحمدان

    والدكتور علي الجهني

  7. #7
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المشاركات
    17
    الجنس
    أنثى

    رد: تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر

    وبرضو ممكن تستفيدين من المقالة هذي

    Who Developed AOO?

    The AOO procedure was developed by Drs. Thomas and William Wilcko, of Erie, PA in 1995. Thomas Wilcko is a Periodontist in practice for 25 years, and his brother, William Wilcko, is an Orthodontist in practice for 18 years. Both were interested in methods of growing bones called Distraction Osteogenesis and Regional Accelerated Phenomenon (RAP), and modified these methods to work orthodontically with limited trauma to the surgical site.

    A Brief History of the Technique

    Distraction osteogenesis was first used in orthopedic medicine in the early 1900s, but the method wasn’t widely employed until the 1950s, when Russian orthopedic surgeon Dr. Gabriel Ilizarov perfected the technique. Dr. Ilizarov often did bone surgery to correct deformities and repair defects in arms and legs. While treating a patient with a short amputation stump, Dr. Ilizarov performed an osteotomy – that is, he cut the bone, intending to lengthen it with a bone graft in the middle. He then put a metal frame around the stump, creating a gap (technically called a “distraction gap.” By chance, he discovered that new bone grew in the distraction gap, eliminating the need for the bone graft. Intrigued, Dr. Ilizarov researched the phenomenon and proved that stressing a bone increases metabolic activity and cellular generation, also known in orthopedic science as "bone remodeling," resulting in growth of new bone. The phenomenon was named Distraction Osteogenesis (DO) – growth of new bone by means of surgically "distracting" the bone.

    In the early 1960s, craniofacial surgeons began using DO techniques to rapidly expand palates in growing patients. In the 1970s, the technique was introduced to jaw surgery. During the next two decades, interest in craniofacial distraction grew slowly and sporadic experiments were performed, mainly on dogs. In the early 1990s, the technique began to be more widely used on human patients with jaw defects. Meanwhile, distinguished orthopedist Harold Frost realized that there was a direct correlation between the degree of injuring a bone and the intensity of its healing response. He called this the Rapid Acceleratory Phenomenon (RAP). In RAP, there is a temporary burst of localized soft and hard tissue remodeling (i.e., regeneration) which rebuilds the bone back to its normal state.

    As early as the 1950s, periodontists began using a corticotomy technique to increase the rate of tooth movement. An oral corticotomy is surgical procedure where cuts are made in the Aveolar bone (the bone surrounds and supports your teeth). In the 1990s, the Drs. Wilcko, using computed tomography, discovered that reduced mineralization of the Alveolar bone was the reason behind the rapid tooth movement following corticotomies. They used their knowledge of corticotomy, and their observations of RAP, to develop their patented AOO technique in 1995.



    How Does AOO Work?

    Unlike a usual corticotomy, AOO doesn’t just cut into the bone, but decorticates it – that is, some of the bone’s external surface is removed. The bone then goes through a phase known as osteopenia, where its mineral content is temporarily decreased. The tissues of the Alveolar bone release rich deposits of calcium, and new bone begins to mineralize in about 20 to 55 days. While your Aveolar bone is in this transient state, braces can move your teeth very quickly, because the bone is softer and there is less resistance to the force of the braces.

    Research has shown that after the Aveolar bone heals and the teeth are in their new desired positions, additional Aveolar bone has formed. The Drs. Wilcko, and other researchers have proven that the aftermath of AOO is as stable and long-lasting as conventional orthodontic braces. (A dental student named S.S. Hajji did his Masters thesis at St. Louis University on a comparison of the techniques and found that results were statistically identical between AOO subjects and the conventional orthodontic treatment group).

    So, after AOO, the Aveolar bone is apparently not only as strong as it was before the procedure (and your teeth held in it just as well), but there is actually more of it-- which is advantageous if your profile needs to be built up to improve your facial aesthetics.

    How Long Does Total Treatment Take?

    Most people who have undergone AOO surgery are in braces from three to nine months. Afterward, they are in retainers for at least six months, or longer.



    How Much Does AOO Cost – and Is It Covered by Insurance?

    AOO is typically about double the cost of a traditional orthodontic treatment. So, if traditional braces cost you $5,000 for two years of treatment, AOO would cost around $10,000 for a three to nine month treatment. Some fees go as high as $15,000. Those costs include the anesthesia, the surgery, and the orthodontic treatment.

    Most dental insurance plans don’t cover AOO surgery, because, at the moment, it is viewed as a cosmetic surgery. For example, Delta Dental, one of the largest dental insurers in the US, does not cover AOO. However, you should check with your insurance plan before you make your final decision. Be sure to check your medical plan as well as your dental plan, because some types of dental surgeries or anesthesias are covered under medical health benefits.

    If your dental plan covers braces, the orthodontic portion of the procedure (which is roughly half of the total cost) may be covered.

    What Type of Doctor Does AOO?

    AOO surgery can be done by an oral surgeon, a periodontist, an orthodontist, or any dental professional who is versed in oral surgery and has attended the two-day Wilckodontics course. Currently, approximately 300 dental professionals around the world are qualified to do the procedure; about 270 of them are in the US.



    How is AOO Surgery Done?

    AOO is an outpatient procedure done in the office of an oral surgeon or other dental professional trained in the technique. It takes between three and four hours, and is considered a minor periodontic plastic surgery.

    Usually, your braces are put on a few days before you undergo the AOO procedure.

    After receiving anesthesia, (either general or local, depending on you and the surgeon), the oral surgeon cuts flaps along the surface of your gums and behind your teeth, exposing the bone adjacent to your teeth. Using a surgical bur, the bone is scored. The surgeon then places a bone graft over the bleeding area. The grafting material is mixed with antibiotics to help prevent infection. According to Dr. Thomas Wilcko, who I interviewed as part of my research for this article, the surgery is not difficult for the periodontist or surgeon, but is a bit tedious, as repositioning of the soft tissue can be time-consuming.

    "(AOO) is not as invasive as taking out teeth," Dr. Wilcko said. "There is some swelling and very little bleeding involved."

    After the procedure is done, you are usually given a narcotic pain reliever or told to take acetaminophen (i.e., Tylenol). According to Dr. Wilcko, pain relievers like Ibuprofen (i.e., Advil) are not recommended, since they are NSAIDs (Non-Steroid Anti-Inflammatory Drugs). NSAIDs can interfere with the production of prostaglandin hormone in your body and slow down the bone growth process which is vital to AOO. In addition, NSAIDs given during the first 24 hours following trauma (surgical or otherwise) inhibit clotting. Therefore, you should not take NSAIDs on a regular basis before or after undergoing AOO surgery.

    After the surgery, you will probably be in no shape to drive, so arrange for someone to pick you up at the surgeon’s office and take you home.



    Recovery from AOO Surgery

    Total recovery from the procedure takes seven to 10 days. You will probably experience some swelling and need to use ice packs. If you are given a narcotic pain killer, you can take it for up to a week post-surgery. The surgery usually does not result in facial bruising.

    During this time, you also use a special prescription mouthwash, because you can’t brush your teeth. Most people get the surgery done on Thursday, and take Friday and the weekend to recover before considering going back to work or school. However, you may want to schedule an entire week off (or do it during vacation time), to ensure that you will be most comfortable. After all, if complications (such as infection) do occur, you probably won’t be able to go to work or classes. And you certainly can’t work, study, or drive if you’re taking a narcotic pain killer.



    Orthodontic Adjustments After the Surgery

    After you have fully recovered from the procedure, your orthodontist adjusts your braces about every two weeks. Depending on your case, you will wear braces from 3 months up to about 9 months. After the braces are removed, you must wear a retainer for at least six months (although longer is usually recommended).

    The same types of braces and retainers are used in AOO as in traditional orthodontics, so you will have your choice of metal or ceramic brackets.

    Interestingly, an Austin, TX orthodontist named Albert H. Owen III researched Invisalign treatment in conjunction with AOO surgery. He had some minor crowding in his mouth and had the procedure done on himself (how’s that for dedicated research?!)

    After surgery, he used Invisalign appliances to move his teeth. He reported his findings in the Journal of Clinical Orthodontics in June, 2001. Of course, the aligners were changed much more quickly than traditional Invisalign treatment (every 3 to 4 days instead of every two weeks). Dr. Owen was pleased with the result. He concluded that because the aligners had to be worn full-time, this technique required a high degree of patient compliance. He also said that because he didn’t have the AOO surgery done on his entire mouth (only on the areas adjacent to the crowded teeth), the "non-surgery" teeth hurt a lot more than the "surgery" teeth because of the force applied by the aligners. According to officials at Align Technolgies, Dr. Owen is the only dental professional (to their knowledge) that has used Invisalign after AOO surgery.

    Patient Qualifications for AOO Treatment

    AOO can be done on people of any age, as long as they have a healthy periodontal situation. According to Dr. Wilcko, the technique has been done on children as young as age 11 and on senior citizens as old as 77 (mainly as preparation for dental implants or devices).

    You are not a candidate for this procedure if you have dental bone loss, periodontal disease, root damage or poor roots. In addition, if you have a disease such as Rheumatoid Arthritis which requires you to take regular doses of NSAIDs, you may not be a good candidate for AOO.

    Dr. Wilcko says that the AOO technique can correct most of the orthodontic problems that are treated with traditional long-term braces. The only exception is a Class III condition, in which the lower jaw is too long relative to the rest of the face, and the chin protrudes. Class III cases have many physical constrains which may not lend themselves to AOO treatment.



    Pros and Cons of AOO Surgery

    Pros:

    *

    You are in braces less time than traditional orthodontics
    *

    There is less likelihood of root resorption
    *

    After AOO, there is more bone to support your teeth and facial profile
    *

    History of relapse has been very low
    *

    There is less need for appliances and headgear (depending on the case)
    *

    In the eight years since AOO was first applied, the patients’ outcomes were good and have remained stable
    *

    The technique has its roots in proven orthopedic research and treatments
    *

    You can wear either metal or ceramic brackets

    Cons:

    *

    It is an expensive procedure, often not covered by insurance
    *

    It is a mildly invasive surgical procedure, and like all surgeries, it has its risks
    *

    You will experience some pain and swelling, and the possibility of infection
    *

    It is not for you if you take NSAIDs on a regular basis or have other chronic health problems
    *

    Some form of anesthesia must be used
    *

    You will probably miss a week of school or work
    *

    It does not lend itself to Class III malocclusion cases
    *

    It is not "pain free;" your teeth will still hurt when the braces begin to move them

    The following references were used in writing this article:

    “Accelerating Orthodontics by Altering Alveolar Bone Density,” Ferguson, Wilcko, and Wilcko, Good Practice Newsletter, V.2 No.2 (PDF format)

    “Accelerated Invisalign Treatment”, Owen, Journal of Clinical Orthodontics, June 2001 (for access go to Archives - Free Access- 2001-June)

    “Distraction Osteogenesis of the Mandible,” Baur, emedicine.com

    "Alveolar Distraction Osteogenesis", Martin Chin, DDS

    Special thanks also to Kevin DuPre and to Adrian Vogt, DDS, MSD

  8. #8

    رد: تقويم الاسنان بمدة 7 - 9 أشهر

    الموضوع 2004 *_*

المواضيع المتشابهه

  1. اهنأك ياطبيب الاسنان فانت مميز ؟؟؟؟
    بواسطة صولجان الكلمة في المنتدى كلية طب الأسنان
    مشاركات: 30
    آخر مشاركة: 21st August 2005, 03:19 PM
  2. اسمحوا لي ياطلاب وطالبات كلية طب الاسنان على صراحتي
    بواسطة بسمة امل في المنتدى استفسارات وأرشيف الأسنان
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 16th December 2004, 05:10 AM
  3. استفسار لدكاترة الاسنان ؟؟
    بواسطة king of the pharmacy في المنتدى كلية طب الأسنان
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 14th October 2004, 06:21 PM
  4. معلومات عامة عن الاسنان مفيدة
    بواسطة د. فراس في المنتدى كلية طب الأسنان
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 2nd September 2004, 01:05 PM
  5. المرحلة المختلطة في الاسنان ماذا تعني؟
    بواسطة د. فراس في المنتدى كلية طب الأسنان
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 1st September 2004, 07:24 PM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •